Logowanie

Zaloguj się używając
Zaloguj się używając

Czytelnicy związani z UMK – studenci, doktoranci, pracownicy UMK i absolwenci – logują się do wyszukiwarki Primo i konta czytelnika WYŁĄCZNIE poprzez Centralny Punkt Logowania UMK (CPL) za pomocą adresu e-mail w domenie *.umk.pl. Pozostali czytelnicy  – pracownicy Szpitala Uniwersyteckiego, wpłacający kaucję i inni – mogą się zalogować TYLKO za pomocą Numeru karty czytelnika i hasła. Okienko wyboru sposobu logowania może mieć różną kolorystykę, w zależności od tego czy wejście nastąpiło ze strony katalogu (ciemne) czy z linków zewnętrznych (jasne).

Zalogowanie się nie jest niezbędne do przeszukiwanie katalogu (jest to wymagane dopiero przy zamawianiu pozycji). Zalecamy jednak wcześniejsze zalogowanie się, gdyż dopiero wówczas wyświetlają się informacje o dostępności konkretnych książek. Po zalogowaniu pojawiają się też dodatkowe funkcjonalności, np. zapamiętanie ustawień osobistych wyszukiwania.

Czytelnicy związani z UMK

Elektroniczna Legitymacja Studencka

Studenci i doktoranci

Na początku studiów, uczestnicy studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz doktoranci otrzymują w dziekanacie swojego wydziału Elektroniczną Legitymację Studencką / Doktoranta, która pełni funkcję Karty bibliotecznej. 

Studenci i doktoranci mają obowiązek posiadania konta na serwerze UMK administrowanym przez UCI, co automatycznie daje dostęp do Centralnego Punktu Logowania UMK (CPL) i systemu USOSweb – więcej informacji: jak założyć konto.

Konto czytelnika w systemie bibliotecznym aktywowane jest tylko studentom, którzy założyli już konto na na serwerze UMK oraz odebrali Elektroniczną Legitymację Studencką (ELS). Wyjątek stanowią studenci podyplomowi, którym nie wydaje się ELS. W przypadku problemów z logowaniem do katalogu prosimy w pierwszej kolejności o sprawdzenie, czy mogą się Państwo zalogować przez CPL do systemu USOSweb.

Studenci, którzy mają ważną Elektroniczną Legitymację Studencką (plastikową) mogą w aplikacji mObywatel na smartfonie dodać mLegitymację. Nie zalecamy jednak korzystania z mLegitymacji w Bibliotece, gdyż weryfikacja czytelnika odbywa się wówczas ręcznie i trwa dłużej. Znacznie wygodniej jest dokonać uwierzytelnienia przez zbliżenie plastikowej legitymacji (ELS) do czytnika.

Absolwenci

Po zakończeniu studiów absolwenci naszego Uniwersytetu mogą przystąpić do Programu Absolwenckiego UMK i otrzymać bezpłatną i bezterminową Kartę Absolwencką UMK, która m.in. uprawnia do korzystania z zasobów Biblioteki Medycznej (jako karta czytelnika).

Absolwenci chcący korzystać z zasobów biblioteki, muszą też posiadać aktywny dostęp do Centralnego Punktu Logowania UMK (CPL), co wiąże się z posiadaniem absolwenckiego konta pocztowego (o adresie xxxx@abs.umk.pl).  Adres ten jest jednocześnie loginem (nazwą użytkownika) w CPL. Aby założyć takie konto wystarczy wypełnić krótki formularz dostępny na stronie Programu Absolwenckiego UMK. Absolwenci, którzy już posiadają takie konto, a dotychczas z niego nie korzystali i nie pamiętają hasła, powinni skontaktować się mailowo z obsługą Programu pod adresem: program@absolwent.umk.pl w celu ustalenia nowego hasła.

Dodatkowym warunkiem korzystania z Biblioteki jest złożenie takiej deklaracji i wpłacenie kaucji zwrotnej w wysokości 50 zł. Numery kont do przelewu kaucji są różne dla bibliotek w Bydgoszczy i w Toruniu! Więcej informacji na temat aktywacji absolwenckiego konta bibliotecznego znajdą Państwo na stronie Programu Absolwenckiego UMK.

Konto czytelnika w systemie bibliotecznym tworzone jest automatycznie absolwentom, którzy otrzymali już Kartę Absolwencką, założyli absolwenckie konto pocztowe (o adresie xxxx@abs.umk.pl) i złożyli deklarację korzystania z biblioteki. Aktywacja konta w systemie bibliotecznym nastąpi dopiero po zarejestrowaniu wpłaty kaucji. 

Pracownicy UMK

Pracownicy UMK (w tym Collegium Medicum) w zdecydowanej większości posiadają konta i aktywnie korzystają z Centralnego Punktu Logowania UMK (CPL).  Osoby, które nie posiadają takiego konta, mogą je założyć na serwerze Collegium Medicum lub serwerze UMK. Konto dla pracownika w systemie bibliotecznym nie jest tworzone automatycznie – wymaga osobistej wizyty w Bibliotece z dokumentem tożsamości lub identyfikatorem / legitymacją pracownika.

Osoby posiadające aktywny dostęp do Centralnego Punktu Logowania UMK, a nie mogące zalogować się za jego pośrednictwem do katalogu, proszone są o kontakt z Wypożyczalnią (pomocna będzie znajomość loginu do CPL). Można też wysłać zgłoszenie poprzez narzędzie „Zgłoś problem”, podając w treści login do Centralnego Punktu Logowania i komunikat o błędzie.

Czytelnicy nie związani z UMK

Osoby nie związane z UMK, zamierzające korzystać z zasobów Biblioteki Medycznej, w celu założenia konta w systemie bibliotecznym, powinny zgłosić się osobiście w Bibliotece z dokumentem potwierdzającym tożsamość (i ew. zatrudnienie w Szpitalu Uniwersyteckim). Wystawiana jest wówczas Karta biblioteczna (Karta czytelnika) z kodem paskowym (do odbioru w kolejnym tygodniu). Wysyłany jest też e-mail z linkiem do strony, na której należy ustawić hasło. Link jest ważny przez siedem dni. Aby otrzymać taką wiadomość ponownie, wystarczy na stronie logowania kliknąć link: Nie znam/nie pamiętam hasła i w kolejnym okienku podać podstawowy identyfikator/nr karty bibliotecznej lub adres e-mail przypisany do konta czytelnika. Osoby, które nie otrzymały takiej wiadomości, proszone są o kontakt z Wypożyczalnią w celu weryfikacji adresu e-mail zapisanego w systemie bibliotecznym. Można też wysłać zgłoszenie poprzez narzędzie „Zgłoś problem”, podając w treści nr karty bibliotecznej i opis problemu.

Czytelnicy nie związani z UMK logują się do katalogu wyłącznie przy użyciu  Numeru karty czytelnika i hasła.